postheadericon Strona Główna


Choćbyśmy starali się z całych sił i unikali tego na każdym kroku, to jednak trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez stresu. Bez względu na pozycję zawodową, miejsce zamieszkania, zainteresowania i poglądy – stres dotyka każdego z nas. W zależności od konkretnego przypadku może on jednak różnić się źródłem, objawami, swoją siłą. Odczucia stresowe mogą rozwijać się z związku z działaniem czynników tak psychicznych, jak i fizycznych. Można go łatwo zdefiniować jako rozbieżność pomiędzy wymaganiami sytuacji a reakcjami naszego organizmu na nie. Stres wielokrotnie jest rezultatem przemęczenia, gdy nie jesteśmy w stanie wykonywać wszystkich powierzanych nam obowiązków. Może być powodowany nieumiejętnością przystosowania się do pewnych warunków. Wiąże się także z nadmiarem pracy lub zbyt wygórowanymi oczekiwaniami, którym nie potrafimy podołać. Może też być niezwykle przyziemny i mieć związek z drobnymi sytuacjami takimi, jak spóźnienie, reakcja na głośny hałas itp.

Jedną z odmian stresu jest stres pourazowy, który pojawia się w efekcie jakiegoś traumatycznego przeżycia. Występuje wskutek doświadczenia emocji tak silnych, że nie aż niemożliwych do zaakceptowania. Najczęściej przyjmuje on postać typowo lękową, jednak może mieć także inne objawy, jak np. wyparcie. Osoby wypierające z siebie wspomnienia odczuwają stres, podenerwowanie, niesprecyzowane obawy, mogą też mieć problemy somatyczne takie, jak bóle głowy, mdłości, lecz nie zdają sobie sprawy, czym są one powodowane. Nie dopuszczają do siebie myśli o danym zdarzeniu, więc odnoszą wrażenie, że dolegliwości nie mają przyczyny. Symptomy stresu pourazowego z reguły następują dopiero jakiś czas po trudnym doświadczeniu. Mogą przybierać formę nerwic lub zaburzeń osobowości. Cierpiący na nie wielokrotnie izolują się od społeczeństwa, zmieniają nawyki, mają myśli samobójcza, popadają w depresję.

Walka ze stresem jest bardzo ciężka, ponieważ niemożliwe jest całkowite wyeliminowanie czynników stresogennych pojawiających się dookoła nas. Zawsze znajdzie się coś, co będzie źródłem tego uczucia. Jednak, stres można umiejętnie przekształcać w siłę motywującą nas do działania. Jeżeli opanujemy umiejętność pozytywnego wykorzystania stresu w naszych działaniach, uspokoimy się i nabierzemy więcej optymizmu, jednocześnie stają się bardziej wydajnymi w czynnościach, jakie podejmujemy i postawach, które przyjmujemy. Łagodzenie stresu może odbywać się na rozmaite sposoby. W licznych przypadkach pomocne są techniki relaksacyjne, pozwalające uspokoić organizm, ukoić myśli, pozbyć się zdenerwowania. Skuteczne są terapie wodne, ale też aromaterapia, muzykoterapia bądź też oddawanie się swojej pasji, która pozwala zapominać o tym, co nas stresuje. Jeżeli samodzielne domowe sposoby są niewystarczające, należy udać się do psychologa, który pomoże dobrać środki uspokajające, a być może, dodatkowo zaleci poddanie się psychoterapii.

Luty 2017
P W Ś C P S N
     
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
Polecamy