postheadericon Objawy stresu

Stres jest odczuciem, które pojawia się w życiu każdej jednostki ludzkiej. Jednak to, jaki będzie miało wpływ jest zależne od wielu czynników. Liczy się długość i intensywność stresu, jego przyczyna oraz wrodzona lub wyuczona odporność psychiczna człowieka na działanie bodźców stresowych. Odmienne są także objawy stresu występujące u poszczególnych osób. Niektórzy podczas przypływu stresu czują zwiększoną motywację do działania, chcą zmienić aktualny stan rzeczy tak, by z danej sytuacji wydobyć, jak najwięcej pozytywów. Są podenerwowani bardziej niż zwykle, jednak wzmożony poziom adrenaliny powoduje u nich większą stymulację komórek, wzrastającą kreatywność, staje się impulsem do dokonywania czegoś, czego nie zrobiliby w innych warunkach. Niestety, wielokrotnie stres okazuje się być zjawiskiem absolutnie niekorzystnym dla naszego zdrowia. Może powodować nieprzyjemne skutki fizyczne i psychiczne.

Zdarza się, że stres objawy swoje ma bardzo dokuczliwe. Jeżeli powoduje zamknięcie się na otoczenie, izolację, uczucie zagrożenia, lęki czy doprowadza do nerwicy, to może zagrażać naszemu ogólnemu zdrowiu. Niebezpieczne są także symptomy stresu takie, jak kłucie w klatce piersiowej bądź zaburzenia pracy serca. Długo utrzymujące się podwyższone ciśnienie lub nadmierne ciśnienie u ludzi chorujących na pewne choroby krążenia również mogą stanowić zagrożenie. Nagłe pojawienie się uczucia stresu może wywołać szok, panikę, histerię, które później zwykle przeobrażają się w depresję, izolację społeczną bądź też wyparcie. Mogą również stać się nerwicami różnego typu. Dodatkowo, stres może powodować zmiany w pracy organizmu poprzez zaburzenia funkcjonowania niektórych układów, zwiększona podatność na zachorowania, ogólne osłabienie.

Nie każdy z nas potrafi samodzielnie opanować stres, dlatego poradą służą nam psychologowie, a w skrajnych przypadkach także psychiatrzy. Dobrym sposobem na walkę ze stresem jest psychoterapia, która pomoże nam skupić się na uspokajaniu nerwów, przystosowywaniu się do pewnych sytuacji, a także nauczy nas, jakie triki możemy stosować, by móc się uspokoić w konkretnych sytuacjach. Umiejętność chwilowego wyłączenia myślenia, zrobienia kilku głębszych oddechów i uspokojenia rytmu serca, a przez to ustabilizowania ciśnienia krwi jest jedną z cenniejszych. Dzięki niej, łatwiej opanować nam stres buzujący wewnątrz naszego ciała, ale również nerwy, które niwelujemy, zamiast okazać je osobom trzecim. Sprawia to, że możemy na spokojnie i bez emocji podejść do rozwiązywania poszczególnych spraw. Ponadto, przydatne są umiejętności skutecznego relaksowania się na różne sposoby. Powinniśmy też zrozumieć, jak można racjonalizować swoje lęki i obawy, by nie stawały się przeszkodami w działaniu.

Listopad 2017
P W Ś C P S N
     
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Polecamy